• Fitfeeljoy

13 x dingen die ik doe om mijn herstel en de corona quarantaine door te komen

Bijgewerkt: apr 10


Als ik er niets aan zou doen word ik gek. Of ben ik dat al?

Hoe doe je dat? Je bent herstellende van een operatie, het coronavirus heerst en je zit ook als kwetsbaar persoon in quarantaine? Op social media bombarderen wij ons spontaan als ervaringsdeskundigen op dit gebied maar weinige van ons hebben zo'n situatie ooit meegemaakt.

Eerlijk, ik ben ook maar zoekende. Als mijn gezondheid top was zou ik gaan hardlopen, een work-out buiten of binnen doen, mijn abs weer vorm geven, dansen, touwtje springen en nog meer van dat soort plezierige aangelegenheden.

Nu ik aan het herstellen ben van mijn operatie, een infectie heb gehad, mijn weerstand laag is en door de arts als kwetsbaar persoon word gezien gaat dat allemaal even niet lukken.


Maar wat doe je dan wel, als alle sportieve zaken nauwelijks nog kunnen, naast een beetje werken, bellen en skypen?


Met deze 13 dingen houd ik mij bezig:

1. Janken tot je lacht

Dit is echt magisch. Je neemt gewoon de tijd om alles eruit te huilen. Even je in zelfmedelijden dompelen. Want het mag. Het is allemaal klote, toch? Gewoon even huilen op bed in je kussen met veel gesnik en geluid.


Totdat je opeens beseft wat je aan het doen bent. Je kijkt als het ware jezelf vanaf een afstandje aan. Opeens lach je en voelt het stom. Je staat op en gaat over tot de orde van de dag. Een aanrader, keihard huilen tot je lacht dat lucht op en geeft energie.

2. Lezen

De boeken die ik in mijn vakanties niet door gelezen kreeg pak ik er nu bij. Op mijn terrasje, in het zonnetje, lees ik die boeken uit. Trots dat ik hier nu wel de rust in kan vinden .

3. Schrijven

Mijn hoofd ratelt, een wolkenveld van woorden. Het vloeit allemaal eenvoudig uit mijn pen op papier. Ik schrijf alles van mij af. Daar neem ik de tijd voor. Met het schrijven ga ik automatisch door gevoelens en vele herinneringen. Een soort zelfhulp therapie. Kan nooit kwaad, zo'n apk-tje op zijn tijd.

4. Kijken

Misschien klinkt het saai. Toch is enkel kijken heerlijk. Dat deed ik altijd al maar vaak tijdens mijn bezigheden.


Ik keek gisteren naar het speelkwartier van een jong geitje. Vandaag keek ik naar de prachtige bloemen, bloesem en de kippen die zich niets van dit alles aantrekken. In alle rust kijken naar de natuur die zich langzaam ontpopt is prachtig.


En Netflix, dat kijk ik ook ;-)

5. Een dwangneurose ontwikkelen

Iets schoonmaken wat al 3 keer is schoongemaakt. Niet echt een tip, ik ben er wel druk mee. Als je meer binnen zit dan zie je elk stofje en vlekje. Vooral op de tafel waar je veel aan zit en het aanrecht waar je nog meer dan anders aan staat. Dus poetsen, al is het zittend.

6. Gitaarles

Een prima tijd om wat meer akkoorden te leren via YouTube. Ik manoeuvreerde mij meestal wat om de moeilijke barré akkoorden heen (laten we het niet te moeilijk maken). Daardoor kan je muziekspel wat eentonig worden. Dus tokkel ik op dit moment mijn vingertoppen tot eelt.



7. Tutten

De hele dag in mijn bankoutfit hangen kan. De eerste paar weken van mijn herstel deed ik dit ook, omdat de trainingsbroek lekker los zat om mijn buik. Toen ik wat meer op de been kwam voelde dat niet echt lekker meer. Dus ik trok een leuke outfit aan en begon mijn haren, gezicht en lijf extra te verzorgen. Lekker tutten, jezelf verwennen. Een maskertje, je nagels lakken, je lijf scrubben en oliën, een geurtje op en een make-upje. Je voelt je als herboren!

8. Koken

Volgens mij deden we dat voor de coronacrisis ook al met zijn allen. Maar nu nemen we er de tijd voor of zo iets. Best stom. Waarom nu wel? Toch is die hormoonbalans mij heilig, dus nieuwe gezonde recepten here we come!


9. Puzzelen

Pf ik ben er nu wel echt klaar mee. Maar ik heb de afgelopen 2 weken behoorlijk wat legpuzzels gelegd. Het is ontspannend en je raakt er steeds beter in. Verslavend ook, want dat ene stukje..

10. Creatief bezig zijn

De tekenspullen komen weer uit de kast en ook mijn kralendoos is weer opengemaakt. Een poos geleden maakte ik veel armbanden door te knopen, weven, rijgen of punniken. Je kan het zo gek niet bedenken of ik maakte het. Tijd om die hobby's weer eens op te pakken.

11. Voorzichtige grondoefeningen

Sporten gaat nog niet zoals vanouds. Daarom doe ik voorzichtige grondoefeningen voor mijn herstel. Zoals zen yoga en trainingen voor de bekkenbodemspieren, want die liggen overhoop na mijn operatie.


Weten hoe dat gaat? Zie filmpje onderaan dit blog.


12. Luidkeels zingen

Muziek, yes kom maar op. Platenspeler, radio, spotify, youtube of de gitaar. Alles om maar te kunnen zingen. Luidkeels, hard en niet buurtvriendelijk, ook al staat mijn woning vrij. Maar ja in deze tijden van saamhorigheid moet dat geen probleem geven. Top!


13. Kaarten maken voor lieve vrienden

Wat is het heerlijk om in deze corona tijden iets voor een ander te kunnen doen. Een klein gebaar, het geven van een knuffel op afstand. Het bezig zijn voor anderen geeft mij een goed gevoel. Dat ik kan helpen ook al is het maar een beetje. Dus ik maak kaartjes en vandaag gaan ze op de post.



Zo, een hele boel opgesomd. Allemaal leuk en aardig toch wil ik eigenlijk gewoon rennen. Haha.


Maar dat is de focus leggen op dingen die je niet kan. Dat is niet handig. Want wat wel kan is nog best wel veel!

Liefs Toke






107 keer bekeken
  • Fitfeeljoy instagram

© 2020 FITFEELJOY. Proudly created by

inteactive monkey logo